Nieuws

Facebook update

Vrijdag, 20 april 2018

En de uitslag ...... ons meisjesteam M7 had het zwaar, de tegenstanders waren sterk. Onze verdediging was top! Het was spannend want uiteind...   lees meer »

Facebook update

Vrijdag, 20 april 2018

De halve finales zijn begonnen !⚽️🥅 Succes Zandberg-Lange Voren M7 én M8 ... nu al trots op jullie !!! 🏆   lees meer »

Meer nieuws »

Humanistisch vormingsonderwijs

Wat is HVO en wat leren de kinderen daar nu eigenlijk?

HVO staat voor Humanistisch Vormings Onderwijs.
Binnen de HVO-lessen staan de humanistische waarden als zelfbeschikking, vrijheid en verantwoordelijkheid , betrokkenheid bij mens en natuur en gelijkwaardigheid centraal. Het Humanisme sluit nauw aan bij de mensenrechten en een democratische samenleving.
Concreet leren de kinderen in deze lessen het volgende.

- zichzelf leren kennen
- de ander leren kennen
- keuzes leren maken
- verschillen leren respecteren
- verantwoordelijkheid leren nemen

Diverse werkvormen worden daarbij gebruikt, om daarmee tevens aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen, te weten: tekenen, schrijven, discussiëren, rollenspelletjes (drama), film, muziek, filosoferen, spel enz.
HVO is laten zien wat je denkt, wilt en voelt en ook luisteren naar wat een ander bedoelt.
Verhalen uit diverse levensbeschouwingen worden gebruikt om de kinderen te laten onderzoeken welke betekenis zij zelf geven aan de dingen om hen heen. Welke levensvragen spelen er in de hoofden van kinderen en hebben we daar altijd een antwoord op? Onderwerpen als: verliefdheid, kinderrechten, puberteit, gevoelens/emoties, muziek, poëzie, dieren, geluk, enz. enz. komen aan bod. HVO is een heerlijk vak om met de kinderen te beleven.

Jacqueline Zweering,
Vakdocente HVO en Levensbeschouwing.

Verslag van het afgelopen jaar

In het schooljaar 2014 - 2015 heeft groep 5/6 zich bezig gehouden met een aantal onderwerpen.

De 4 B’s, staande voor boos, bang, blij en bedroefd leenden zich prima voor wat drama. Verliefd is een ander gevoel, waarbij de vraag zich aandiende of je zelf bepaalt op wie je verliefd wordt of niet… In groepjes mochten de kinderen een aantal emaildilemma’s over de liefde oplossen. Een ander thema was het humanisme. Socrates en het belang van de juiste vragen stellen, kiezen, verantwoordelijkheid nemen/dragen.

Een verhaal van Nasreddin “Voor de domste” moest de kinderen aansporen de domste domdaad aan elkaar te vertellen om daarna te kunnen beoordelen welk verhaal nu echt het domste was. Hoe bepaal je dat iets het domste is? Daarvoor zijn criteria nodig en die kan je samen afspreken met elkaar. Om vervolgens een tekening te maken van het domste ding dat je kunt bedenken. De kinderen waren, zo bleek, bepaald niet dom!

Deugden zijn karakterstenen. Groep 5/6 heeft stilgestaan bij de deugd dankbaarheid. Een oud chinees verhaal, “De dans van de kraanvogel” ging daarover. De betekenis van de kraanvogel is, naast geluk en een lang leven ook: dankbaarheid en tevredenheid. Het vouwen van een kraanvogel op de manier van de Japanse vouwkunst origami was een goede concentratieoefening! In het dankbaarheidsboekje tekenden/vertelden de kinderen waar zij zelf dankbaar voor zijn.
Teleurstellingen maken we allemaal mee. Maar hoe gaan we daar dan mee om? De kinderen mochten een “yell” bedenken, een spreuk, waarin ze dat lieten zien. Geschreven in een soort tegel, afgemaakt met bijenwas leken het wel schilderijen!

Groep 7/8 heeft, naast emoties, verliefd zijn, humanisme en teleurstellingen zich ook bezig gehouden met het onderwerp: ik en de groep. Hoe ver moet je in vriendschappen gaan om erbij te willen horen? Aan de hand van stellingen moest duidelijker worden waar iedereen zijn/haar grenzen legde.
Wat is handig aan populair zijn? En wat als je geen “groepsmens” bent?

Over dit onderwerp moesten de kinderen een rap verzinnen en presenteren. Goed gedaan! Ook onze planeet was onderwerp van gesprek. Wat doen wij, mensen, met de planeet? Wie is de baas over de aarde? Wat vinden we er allemaal? Wat mag je wel en niet doen met onze aardbol?
 
HVO-juf Jacqueline